Integracji pierwsze kroki


Integracji pierwsze kroki

Coraz większa liczba dzieci w wieku przedszkolnym otaczana jest edukacją przedszkolną prowadzoną w przedszkolach publicznych, niepublicznych, czy innych formach wychowania przedszkolnego. Ilość przedszkoli specjalnych zmniejsza się systematycznie. Jednak liczba dzieci obejmowanych kształceniem specjalnym, na podstawie diagnozy i orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wzrasta z 5768 w roku szkolnym 1990/1991 do 14689 w roku szkolnym 2014/2015 (GUS, 2015). Naturalną koleją rzeczy jest coraz powszechniejsze przebywanie dzieci pełnosprawnych, powszechnie nazywanych także zdrowymi, z dziećmi z niepełnosprawnościami. System edukacji w Polsce zmienia się systematycznie. W związku z tym do utworzenia klasy integracyjnej wystarczy włączenia do grupy jednego dziecka z niepełnosprawnością. Jednak w okresie edukacji przedszkolnej dziecko często po raz pierwszy ma kontakt z rówieśnikami, pozostaje bez opieki osób dla niego najbliższych, wychodzi poza znaną sobie strefę relacji, komfortu i poczucia bezpieczeństwa. Jest to często czas stawiania pierwszych diagnoz, otrzymania przez rodziców informacji, że dziecko nie rozwija się adekwatnie do swojego wieku. W Polsce, podobnie jak na całym świecie notowany jest systematyczny wzrost osób niepełnosprawnych (Bartnikowska i inni, 2008; Tomaszewski, 2007). Można więc spodziewać się, iż proces integracji osób pełno i niepełnoprawnych będzie w najbliższych latach jednym z istotniejszych problemów społecznych, zarówno w zakresie edukacji przedszkolnej, szkolnej, jak i późniejszych etapach życia przez pracę zawodową, czy życie rodzinne. Pomimo, iż badania CBOS (2007) mówią o chęci Polaków do niesienia pomocy osobom z niepełnosprawnością (65%), to większość uważa głównie pomoc i opieka nad tą osobą powinna pełnić rodzina (94%). Deklarowana chęć pomocy jest uzależniana od rodzaju niepełnosprawności. W treści raportu z badania przeczytać możemy o tym, że Polacy zmieniają postawy i poglądy na temat kwestii związanych z osobami z niepełnosprawnościami prawdopodobnie przez powszechność kampanii społecznych.

fragment pracy podyplomowej.
Hanna Semkło

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Emocje jak sen.

Samoregulacja – z czym to się je?

Emocje rozwijają się razem z dziećmi.