Oczekiwane efekty edukacji przedszkolnej
Edukacja
przedszkolna jest okresem, kiedy dziecko uczy się nowych
umiejętności, które mają być podwaliną do nabywania
umiejętności szkolnych w zakresie pisania i czytania.
Uczestniczą w zajęciach edukacyjnych i specjalistycznych.
Coraz większy nacisk kładziony jest także na aspekt społecznego
rozwoju i wychowania w poczuciu przynależności narodowej i
kulturowej (rozporządzenie MEN z
dnia 14 lutego 2017roku).
Prócz zmian wyżej opisanych wychowanek przedszkola ma także
przejść z określonego przez Wygotskiego „prymitywizmu”, czyli
braku kulturacji, polegającego na prostym rozumowaniu działaniu na
sprawdzonych, prostych metodach i narzędziach. Związane jest to
także z ogólnym brakiem kontroli dziecka do 3 roku życia nad
precyzyjnymi ruchami ciała, gotowością do twórczych procesów
intelektualnych, jak i braku kreatywności w zakresie działań
artystycznych odtwórczych. Wraz z nabywaniem kolejnych umiejętności,
dziecko przekracza kolejne progi rozwojowe. W okresie przedszkolnym
dziecko realizuje podstawę programową obejmującą indywidualizację
procesu wspierania rozwoju dziecka, dostosowując trudność
omawianych treści do możliwości wychowanka. W czasie realizacji
podstawy programowej konieczne jest takie planowanie pracy
edukacyjnej i wychowawczej, aby w ciągu dnia przedszkolakom zapewnić
czas na naukę, zabawę, przebywanie na świeżym powietrzu.
Wszystkie z aktywności mają uczyć i rozwijać potencjał,
umiejętności i zdolności wychowanków.
Rezultatem
edukacji przedszkolnej ma być młody człowiek umiejący zachować
się w różnych, także nowych dla siebie, czy nieco nietypowych
sytuacjach, panować nad impulsami pochodzącymi z organizmu,
ograniczeniu spontanicznego reagowania pod wpływem spostrzeżeń,
czy skojarzeń. Ważne jest, aby rozpoznawało, co jest uznawane za
właściwym i akceptowanym zachowaniem społecznym, umiało odróżniać
dobro od zła. Dzięki temu, że rozwój dzieci w tym czasie
przebiega z dużą intensywnością to właśnie czas edukacji
przedszkolnej, holistycznie wspierającej działania na rzecz
nabywania umiejętności w poszczególnych sferach jest kluczowy dla
nabywania podstawowych umiejętności zaciekawienia otaczającym
dziecko światem, nauką czytania i pisania. Edukacja przedszkolna
jest czasem, gdy dzieci uczą się przebywać i współpracować w
grupie rówieśników, przestrzegać zasad bezpieczeństwa i
współpracy. Wszystkie te umiejętności są cenne lub nawet
kluczowe w odnoszeniu w przyszłości sukcesów edukacyjnych.
Dolores wskazuje podstawowe cele, jakie powinna osiągać współczesna
szkoła w procesie kształcenia wychowanków. Obejmować one powinny
naukę zdobywania „narzędzi niezbędnych do zrozumienia”,
„działaniu, by wpływać na swoje środowisko”, "żyć
wspólnie, by współpracować z innymi na wszystkich
płaszczyznach działalności ludzkiej”, „uczyć się, aby być”.
(Dolores J., za: Romanek B., 2007). Do nabywania powyższych
szkolnych kompetencji konieczne jest nabycie najpierw podstawowych,
bazowych umiejętności, które kształtują się w okresie edukacji
przedszkolnej.
Fragment pracy dyplomowej:"Postrzegania przedszkola integracyjnego przez rodziców dzieci pełnosprawnych" aut. Hanna Semkło
Komentarze
Prześlij komentarz