Oczekiwane efekty edukacji przedszkolnej



Edukacja przedszkolna jest okresem, kiedy dziecko uczy się nowych umiejętności, które mają być podwaliną do nabywania umiejętności szkolnych w zakresie pisania i czytania. Uczestniczą w zajęciach edukacyjnych i specjalistycznych. Coraz większy nacisk kładziony jest także na aspekt społecznego rozwoju i wychowania w poczuciu przynależności narodowej i kulturowej (rozporządzenie MEN z dnia 14 lutego 2017roku). 

Prócz zmian wyżej opisanych wychowanek przedszkola ma także przejść z określonego przez Wygotskiego „prymitywizmu”, czyli braku kulturacji, polegającego na prostym rozumowaniu działaniu na sprawdzonych, prostych metodach i narzędziach. Związane jest to także z ogólnym brakiem kontroli dziecka do 3 roku życia nad precyzyjnymi ruchami ciała, gotowością do twórczych procesów intelektualnych, jak i braku kreatywności w zakresie działań artystycznych odtwórczych. Wraz z nabywaniem kolejnych umiejętności, dziecko przekracza kolejne progi rozwojowe. W okresie przedszkolnym dziecko realizuje podstawę programową obejmującą indywidualizację procesu wspierania rozwoju dziecka, dostosowując trudność omawianych treści do możliwości wychowanka. W czasie realizacji podstawy programowej konieczne jest takie planowanie pracy edukacyjnej i wychowawczej, aby w ciągu dnia przedszkolakom zapewnić czas na naukę, zabawę, przebywanie na świeżym powietrzu. Wszystkie z aktywności mają uczyć i rozwijać potencjał, umiejętności i zdolności wychowanków.
Rezultatem edukacji przedszkolnej ma być młody człowiek umiejący zachować się w różnych, także nowych dla siebie, czy nieco nietypowych sytuacjach, panować nad impulsami pochodzącymi z organizmu, ograniczeniu spontanicznego reagowania pod wpływem spostrzeżeń, czy skojarzeń. Ważne jest, aby rozpoznawało, co jest uznawane za właściwym i akceptowanym zachowaniem społecznym, umiało odróżniać dobro od zła. Dzięki temu, że rozwój dzieci w tym czasie przebiega z dużą intensywnością to właśnie czas edukacji przedszkolnej, holistycznie wspierającej działania na rzecz nabywania umiejętności w poszczególnych sferach jest kluczowy dla nabywania podstawowych umiejętności zaciekawienia otaczającym dziecko światem, nauką czytania i pisania. Edukacja przedszkolna jest czasem, gdy dzieci uczą się przebywać i współpracować w grupie rówieśników, przestrzegać zasad bezpieczeństwa i współpracy. Wszystkie te umiejętności są cenne lub nawet kluczowe w odnoszeniu w przyszłości sukcesów edukacyjnych. Dolores wskazuje podstawowe cele, jakie powinna osiągać współczesna szkoła w procesie kształcenia wychowanków. Obejmować one powinny naukę zdobywania „narzędzi niezbędnych do zrozumienia”, „działaniu, by wpływać na swoje środowisko”, "żyć wspólnie, by współpracować z innymi na wszystkich płaszczyznach działalności ludzkiej”, „uczyć się, aby być”. (Dolores J., za: Romanek B., 2007). Do nabywania powyższych szkolnych kompetencji konieczne jest nabycie najpierw podstawowych, bazowych umiejętności, które kształtują się w okresie edukacji przedszkolnej.

Fragment pracy dyplomowej:"Postrzegania przedszkola integracyjnego przez rodziców dzieci pełnosprawnych" aut. Hanna Semkło

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Emocje jak sen.

Samoregulacja – z czym to się je?

Emocje rozwijają się razem z dziećmi.