Zarys rozwoju dziecka w okresie przedszkolnym
Etap
przedszkolny jest bardzo istotny dla rozwoju dziecka. Zarówno w
sferze społecznej, emocjonalnej, jak i poznawczej pojawiają się
nowe wyzwania, którym dziecko ma sprostać poza domem i bezpośrednią
opieką najbliższych.
Gotowość przedszkolna jest określana przez
Klim-Klimaszewską, jako „przystosowanie dziecka do warunków i
wymagań nowego środowiska pozarodzinnego w taki sposób, aby mogło
ono radzić sobie z trudnościami, umiało znosić ograniczenia
zmiany standardów zaspokajania swoich potrzeb, mogło pełnić w nim
określone role społeczne, a poprzez pełnienie tych ról
zaspokajało swoje potrzeby oraz osiągało poczucie zadowolenia i
wewnętrznej satysfakcji” (Brzezińska A.I., Czub M., Ożadowicz N,
2012).
Dotychczasowe
umiejętności w zakresie samoobsługi, spożywania posiłku,
zgłaszania potrzeb fizjologicznych zostały opanowane dzięki
modelowaniu rodziców lub opiekunów oraz naśladowaniu ich zachowań
przez dziecko. Początkowo przedszkole jest miejscem nowym, gdzie
pozostanie bez opiekuna, czy rodzica jest często nie lada wyzwaniem
dla dziecka. Rozpoczęcie przez dziecko kolejnego etapu edukacyjnego
, niezależnie czy chodzi o zmianę placówki ze żłobka do
przedszkola, czy w dalszych etapach, może wiązać się z regresem,
stwarza trudności na poziomie edukacji, wychowania, czy może
powodować kryzysy w rozwoju osobowości dziecka (Kowalski, 1982; za:
Burtowy, 1992, s. 56). W okresie przedszkolnym kluczowe jest
osiągnięcie przez dziecko umiejętności, takich jak osiągnięcie
samodzielności w zakresie samoobsługi, aktywnego eksplorowania
otoczenia, znajomości litery i cyfry, posługiwania się mową w
stopniu umożliwiającym tworzenie żartów słownych i sytuacyjnych,
prowadzenie zabaw konstrukcyjnych, rozpoznawanie, nazywanie i
panowanie nad emocjami oraz bycia empatycznym, nawiązywania i
utrzymywania relacji interpersonalnych na poziomie werbalnym i
niewerbalnym w sposób akceptowany społecznie, tworzenia wyrazu
artystycznego za pomocą sztuki plastycznej i muzycznej oraz
wiele innych (Rozporządzenie MEN z dnia 14 lutego 2017 roku).
Jest to wiele celów, których osiągnięcie ma gwarantować dziecku
rozpoczęcie z sukcesem kolejnego etapu edukacyjnego, a jednocześnie
prowadzić do ukształtowania jednostki na tyle dojrzałej, iż
będzie w stanie samodzielnie eksplorować najbliższe otoczenie
i dążyć do samorozwoju. Zadaniem głównym przedszkola jest
„wsparcie całościowego rozwoju dziecka” w dążeniu do
osiągnięcia wyżej wymienionych umiejętności (Rozporządzenie
MEN z dnia 14 lutego 2017 roku). Na
każdym etapie rozwoju dziecko nabywa kolejne umiejętności, które
nadpisują się na posiadanych już umiejętnościach. Rozwój
zachodzi w obrębie poszczególnych funkcji nie omijając fizycznych,
motorycznych, poznawczych, czy społecznych.
Dojrzewanie i
mielinizacja układu nerwowego powoduje stabilizację procesów
zachodzących w sferze poznawczej i emocjonalnej. Wciąż szybki jest
przyrost kośćca, dzieci rosną wzwyż przy ustabilizowaniu się
wagi (Harwas – Napierała B., Trempała J., 2006). W
okolicy 2 -2,5 roku życia dla dzieci najważniejszy jest kontakt z
dorosłymi, najbliższymi sobie opiekunami. W wieku przedszkolnym
natomiast, dzięki rozwojowi rozumienia mowy i coraz lepszemu
rozumieniu sytuacji społecznej, dochodzi do podejmowania z
coraz większą częstotliwością prób inicjowania kontaktów
społecznych, słabnięciu lęku przed separacją z opiekunem,
gotowości do samodzielnej eksploracji nowego otoczenia.
Z
każdym kolejnym rokiem oczekuje się coraz większej
samodzielności od maluszka, jednak wciąż każdy jego krok
jest wciąż kontrolowany przez dorosłego – nauczyciela. Jednym z
kluczowych elementów jest nabywanie umiejętności proszenia o
pomoc, w sytuacji gdy własne siły, czy umiejętności dziecka nie
są wystarczające (Brzezińska, 2005, za: Wygotski, 1971, s. 166).
Wychowankowie nabywają stopniowo nowych umiejętności oraz
rozwijają swoje zdolności (Brzezińska,
2005, s.165-259).
Dzięki systematycznej
diagnozie umiejętności, obserwowany jest przyrost wiedzy i
umiejętności następujący w poszczególnych sferach. Dzieci
uczą się poszczególnych zabaw, przyswajają przez zabawę
różnorakie role społeczne, poznają zasady życia w grupie.
Grupa przedszkolna jest odzwierciedleniem funkcjonujących w świecie
dorosłych grup społecznych. Dzieci rodzą się z określonym
temperamentem, który warunkuje poszczególne sposoby reagowania i
zachowania się. Temperament, poziom dojrzałości układu nerwowego
(w tym stan wygaszenia odruchów), stan zdrowia w dużej mierze
determinuje sposób funkcjonowania dziecka, jego stan emocjonalnego
pobudzenia i reagowania, sposób wchodzenia w interakcje i
utrzymywanie relacji interpersonalnych. Na etapie edukacji
przedszkolnej dzieci nabywają kluczowe dla socjalizacji umiejętności
i doskonalą je. Uczą się w jaki sposób dzielić się, negocjować,
współpracować, udzielać pomocy. Egocentryzm zmienia się w
kierunku decentracji i zachowań prospołecznych. Rozwojowi
ulega także sposób zabawy, co jest niezwykle cenne w tym okresie to
pojawienie się zabaw imitacyjnych. Zabawy w udawanie uczą zachowań
prospołecznych, wchodzenia w rolę. Dzięki wspólnym aktywnościom
dzieci nabywają nowe doświadczenia, a także nawiązują pierwsze
przyjaźnie. Przedszkolna grupa, jej różnorodność ma niezwykle
silny wpływ na to w jaki sposób dziecko społecznie będzie się
rozwijało w przyszłości. Stworzy podwaliny do dalszego
funkcjonowania. Może być kluczowe dla nauczenia się szanowania
człowieka, podchodzenia z szacunkiem do potrzeb i możliwości
drugiego dziecka.
fragment pracy dyplomowej:"Postrzeganie przedszkola integracyjnego przez rodziców dzieci pełnosprawnych" aut. Hanna Semkło
Komentarze
Prześlij komentarz