Buty, klapki, czy sandałki - jakie obuwie wybrać dla dziecka?



Postawę ciała można określić jako swobodne, niewymuszone utrzymanie pozycji stojącej. Prawidłową cechuje utrzymanie poszczególnych segmentów ciała w jej osiach. Sprzyja to fizjologicznemu rozwojowi mięśni, stawów i kości. Poza rozwojem anatomicznym postawę postrzega się również w aspekcie estetycznym, piękna wizualnego.
W ciągu doby na dziecko oddziałują bodźce, które kształtują jego postawę bądź wpływają na istniejące już wady postawy. Ważne są tzw. nawyki, które są powielane w ciągu dnia i podczas nocy. Sposób chodzenia, siedzenia, bawienia się, a nawet pozycja w jakiej śpi dziecko kształtują sylwetkę.
W okresie przedszkolnym i wczesnoszkolnym, gdy stopy dzieci kształtują się bardzo ważny jest rodzaj noszonego przez nich obuwia. Obuwie poza wrażeniami wizualnymi spełnia funkcje ochrony przed urazami oraz wszelkimi warunkami atmosferycznymi.
Dobór odpowiedniego obuwia dla dziecka jest ważnym elementem wpływającym na jego postawę ciała.
            Cechy odpowiednio dobranego obuwia:
¾        Długość buta adekwatna do długości stopy. Rozmiar wkładki powinien być większy o ok. 15 mm od długości stopy. Zbyt małe obuwie będzie powodowało deformację kości stopy.

¾        Odpowiednia szerokość obuwia. Gdy dziecko stoi, but powinien być na tyle szeroki aby palce pozostały wyprostowane, nie podkurczały się. Buty nie mogą być zbyt wąskie ponieważ przy obciążeniu więzadła ulegają rozciągnięciu co ma wpływa na kształtowanie się stóp.

¾        Elastyczna podeszwa. Można to sprawdzić próbując zgiąć podeszwę tak aby czubek zbliżył się do cholewki. Jeżeli jest to możliwe buty są odpowiednio elastyczne i amortyzują wstrząsy powstające podczas chodu. Obuwie zimowe posiada grubszą podeszwę aby zapewnić większą stabilizację jednak nie powinny to być zupełnie sztywne buty.

¾        Ciężar. Obuwie nie powinno być zbyt ciężkie. Powoduje to przetaczanie stopy bokiem i koślawienie kolan oraz stóp podczas chodu.

¾        Długość cholewki. Powinna kończyć się w okolicach stawu skokowego. Zbyt wysoka cholewka ogranicza ruchy stopy natomiast zbyt niska nie stabilizuje podczas chodzenia, biegania.

¾        Sznurowadła, rzepy. Nie powinny zbyt mocno uciskać grzbietu stopy dając swobodę więzadłom oraz mięśniom podczas chodu.

¾        Wysokość obcasa. Odpowiednia wysokość zapewnia podparcie dla pięty i wspiera fazę podporu chodu.

Wymienione cechy obuwia są uniwersalne zarówno dla dzieci z prawidłowo rozwijającymi się stopami jak i z wadami. Należy pamiętać, że pierwsze obuwie powinno się zakupić dziecku dopiero gdy zaczyna ono chodzić. Wcześniejsze zakładanie butów wpływa negatywnie na kształtujące się stopy. Istnieją dwa rodzaje obuwia, których nie polecam bez względu na wiek. Baleriny oraz buty Crocs. Pierwsze uciskają stopę nie dając jej stabilizacji podczas chodu natomiast drugie dają zbyt dużą swobodę i sprzyjają koślawieniu stóp. Pamiętajmy, że dzieci większość dnia spędzają w obuwiu, dlatego zadbajmy aby było zrobione z naturalnych materiałów.


tekst: Magdalena Kalitowska
zdjęcie: Alexas_Fotos na pixabay.com

Bibliografia:
1.     Wolf, Sebastian, et al. "Foot motion in children shoes—a comparison of barefoot walking with shod walking in conventional and flexible shoes." Gait & posture 27.1 (2008): 51-59.
2.     Wawrzyniak, Agata, et al. "Wady postawy u dzieci i młodzieży jako jeden z głównych problemów w rozwoju psychosomatycznym." Pediatria i Medycyna Rodzinna 13.1 (2017): 72-78.

           

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Emocje jak sen.

Samoregulacja – z czym to się je?

Emocje rozwijają się razem z dziećmi.