Buty, klapki, czy sandałki - jakie obuwie wybrać dla dziecka?
Postawę ciała można
określić jako swobodne, niewymuszone utrzymanie pozycji stojącej. Prawidłową
cechuje utrzymanie poszczególnych segmentów ciała w jej osiach. Sprzyja to fizjologicznemu
rozwojowi mięśni, stawów i kości. Poza rozwojem anatomicznym postawę postrzega
się również w aspekcie estetycznym, piękna wizualnego.
W ciągu doby na dziecko
oddziałują bodźce, które kształtują jego postawę bądź wpływają na istniejące
już wady postawy. Ważne są tzw. nawyki, które są powielane w ciągu dnia i
podczas nocy. Sposób chodzenia, siedzenia, bawienia się, a nawet pozycja w
jakiej śpi dziecko kształtują sylwetkę.
W okresie przedszkolnym i
wczesnoszkolnym, gdy stopy dzieci kształtują się bardzo ważny jest rodzaj
noszonego przez nich obuwia. Obuwie poza wrażeniami wizualnymi spełnia funkcje
ochrony przed urazami oraz wszelkimi warunkami atmosferycznymi.
Dobór odpowiedniego
obuwia dla dziecka jest ważnym elementem wpływającym na jego postawę ciała.
Cechy odpowiednio dobranego obuwia:
¾
Długość buta adekwatna do długości stopy.
Rozmiar wkładki powinien być większy o ok. 15 mm od długości stopy. Zbyt małe
obuwie będzie powodowało deformację kości stopy.
¾
Odpowiednia szerokość obuwia. Gdy dziecko
stoi, but powinien być na tyle szeroki aby palce pozostały wyprostowane, nie
podkurczały się. Buty nie mogą być zbyt wąskie ponieważ przy obciążeniu
więzadła ulegają rozciągnięciu co ma wpływa na kształtowanie się stóp.
¾
Elastyczna podeszwa. Można to sprawdzić
próbując zgiąć podeszwę tak aby czubek zbliżył się do cholewki. Jeżeli jest to
możliwe buty są odpowiednio elastyczne i amortyzują wstrząsy powstające podczas
chodu. Obuwie zimowe posiada grubszą podeszwę aby zapewnić większą stabilizację
jednak nie powinny to być zupełnie sztywne buty.
¾
Ciężar. Obuwie nie powinno być zbyt ciężkie.
Powoduje to przetaczanie stopy bokiem i koślawienie kolan oraz stóp podczas
chodu.
¾
Długość cholewki. Powinna kończyć się w
okolicach stawu skokowego. Zbyt wysoka cholewka ogranicza ruchy stopy natomiast
zbyt niska nie stabilizuje podczas chodzenia, biegania.
¾
Sznurowadła, rzepy. Nie powinny zbyt mocno
uciskać grzbietu stopy dając swobodę więzadłom oraz mięśniom podczas chodu.
¾
Wysokość obcasa. Odpowiednia wysokość
zapewnia podparcie dla pięty i wspiera fazę podporu chodu.
Wymienione
cechy obuwia są uniwersalne zarówno dla dzieci z prawidłowo rozwijającymi się
stopami jak i z wadami. Należy pamiętać, że pierwsze obuwie powinno się zakupić
dziecku dopiero gdy zaczyna ono chodzić. Wcześniejsze zakładanie butów wpływa
negatywnie na kształtujące się stopy. Istnieją dwa rodzaje obuwia, których nie
polecam bez względu na wiek. Baleriny oraz buty Crocs. Pierwsze uciskają stopę
nie dając jej stabilizacji podczas chodu natomiast drugie dają zbyt dużą
swobodę i sprzyjają koślawieniu stóp. Pamiętajmy, że dzieci większość dnia
spędzają w obuwiu, dlatego zadbajmy aby było zrobione z naturalnych materiałów.
Bibliografia:
1.
Wolf,
Sebastian, et al. "Foot motion in children shoes—a comparison of barefoot
walking with shod walking in conventional and flexible shoes." Gait
& posture 27.1 (2008): 51-59.
2.
Wawrzyniak,
Agata, et al. "Wady postawy u dzieci i młodzieży jako jeden z głównych
problemów w rozwoju psychosomatycznym." Pediatria i Medycyna
Rodzinna 13.1 (2017): 72-78.
Komentarze
Prześlij komentarz