Nauczyciel przedszkolny przed wyzwaniem nauczania dziecka słabowidzącego.
Wraz z rozwojem placówek
integracyjnych oraz włączających coraz więcej dzieci
z niepełnosprawnością wzroku zaczęło do nich uczęszczać. Niestety nie każda
placówka jest w stanie zapewnić pomoc specjalisty – tyflopedagoga. Pojawia się
więc w jaki sposób nauczyciel przedszkolny może wesprzeć dziecko słabowidzące?
Przede wszystkim należy sobie zdawać
sprawę z konsekwencji dysfunkcji wzroku. Główną trudnością jest zdobywanie
informacji drogą wzrokową, np. pomoce dydaktyczne, przedmioty, które poznaje
się dzięki zmysłu wzroku oraz materiały czytelnicze. Nauczyciel przedszkolny w
łatwy sposób może je dostosować do dziecka słabowidzącego. Jeśli chodzi o
materiały czytelnicze, tekst powinien zawierać powiększoną czcionkę. Należy
również zastosować odstępy pomiędzy literami. Tekst oraz papier powinny być
dobrane na zasadzie kontrastu, czyli jasna czcionka- ciemny papier/ ciemna
czcionka- jasny papier. Obrazki także należy odpowiednio przekształcić dla
dziecka z zaburzeniami wzroku. Najlepiej gdyby nie posiadały one zbyt wielu szczegółów,
które mogą rozpraszać ucznia. Obrazki na pierwszym planie powinny posiadać
nasycone kolory, natomiast tło stonowane barwy.
Ilustracje mogą mieć także czarne obramowanie, które nie tylko pomoże
dziecku zlokalizować obraz, ale też wskazać jego rozmiar. Podczas nauczania
dziecka słabowidzącego należy pamiętać, że jego czas poznawania nowych rzeczy
jest dłuższy. Nieznane elementy są dla ucznia obce, niewyraźne. Przez to
dziecko może być przestraszone oraz zestresowane. Dlatego tak ważna jest metoda
“małych kroczków” oraz powtarzalność nauczania, aby dziecko mogło nie tylko
zapamiętać, ale skojarzyć nowe elementy z już poznanymi. Osoby z zaburzeniami
wzroku mają problemy z myśleniem abstrakcyjnym. Kolejnym ułatwieniem procesu
uczenie się jest metoda od konkretu do symbolu. Polega to na tym, że nauczyciel
powinien rozpocząć edukację od zapoznania się z konkretnymi przedmiotami i
dopiero później z symbolami, obrazkami tego obiektu. Nauczyciel przedszkolny
poza tym może przekształcić swoje pomoce dydaktyczne oraz materiały, w taki
sposób, aby dziecko słabowidzące mogło je poznawać dzięki zmysłowi dotyku, np.
wypukłe rysunki, kartki o różnych fakturach. Ważnym aspektem jest także
oświetlenie. Dziecko słabowidzące, które nie jest wrażliwe na światło, będzie szybciej
oraz lepiej posługiwać się wzrokiem w momencie gdy ma dostęp do silniejszego
światła dziennego lub sztucznego (latarki do ręki lub na głowę, przenośne lampy
z możliwością regulowania natężenia światła).
Duża pomocą dla dziecka będzie zastosowanie pomocy nieoptycznych. np.
lupy.
Dzięki zastosowaniu nawet kilku zasad adaptacji nauczania do
słabowidzącego ucznia nie tylko będzie on miał lepsze możliwości do nauki, ale
przede wszystkim lepiej zaklimatyzuje się oraz wzrośnie jego samopoczucie.
tekst: Joanna Torbicka
zdjęcie:freestocks-photos
Bibliografia:
Model
INSITE- Model wczesnej interwencji przeprowadzonej w domu. Program dla dzieci
od 0 do 6 lat z niepełnosprawnościami sensorycznymi i dodatkowymi
uszkodzeniami. Tom II. Część 3: Wzrok (2008), Laski, Towarzystwo Opieki nad
Ociemniałymi.
Komentarze
Prześlij komentarz